تبليغاتX
جنبش بزرگ وبلاگی حامیان مهندس میرحسین موسوی خرداد خرداد88
 
 
 
   
 
 

وقتی علینقی جهرمی می شود دکتر محمد جهرمی !!

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي درباره كردان گفت:« شنيده‌ام كه آقاي كردان با پرداخت سه هزار پوند با ارائه يك مقاله مدرك دكترا خريد و همان روزي كه اين كار را انجام داد مي‌دانست كه آكسفورد دانشگاهي نيست كه با يك مقاله ژورناليستي به كسي دكتراي حقوق دهد بنابراين به نظر من اساساً فريبي در كار نبود و آقاي كردان از ابتدا مي‌دانست كه اين مدرك جز يك سند جعلي چيزي نيست با وجود اين خود را استاد دانشگاه خواند و كلاس فوق ليسانس حقوق را اداره كرد. بر اساس مدرك دكترا حقوق گرفت و با توهين به ملت در روز اخذ رأي خود را داراي مدرك دكتراي حقوق از دانشگاه آكسفورد معرفي كرد.»

بع گزارش پايگاه خبري ياري، سيد مصطفي تاج زاده اظهار داشت:« بنده به سوابق آقاي كردان نمي‌پردازم چرا كه اين سوابق را قبلاً متذكر شده‌ام و هنوز هم معتقدم آقاي كردان به همراه آقاي لاريجاني بايد پاسخگوي 525 ميليارد توماني باشند كه در طرح تحقيق و تفحص مجلس ششم به صراحت پيرامون آن سخن گفته شده و نحوه هزينه آن در صدا و سيما مشخص نيست. امروز مي‌خواهم نكته ديگري را مطرح كنم و آن اين‌كه به رغم روشن شدن ابعاد فاجعه و اين‌كه اگر در يك نظام سرمايه‌داري چنين جعلي صورت گرفته بود بلافاصله مسئول مربوطه عزل مي‌شد و يا داوطلبانه استعفا مي‌داد و پرونده او به دستگاه قضايي ارجاع مي‌شد، در حكومت يكدست اقتدارگرا آقاي كردان نه تنها ‌هنوز استعفا نداده است بلكه رييس دولت، آقاي احمدي‌نژاد كه خود را فردي ضد فساد مي‌خواند و همه منتقدين خود را به داشتن فساد متهم مي‌كند از او حمايت مي‌كند و سران اصولگرا نيز هيچ اعتراض جدي نمي‌كنند.»

عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي  تصريح كرد:«من به صراحت عرض مي‌كنم اگر اصولگراهاي ايراني هر چه سريع‌تر تكليف خود را با اين موضوع مشخص نكنند «كردان گيت» گريبان همه آنها را خواهد گرفت و مردم اصولگرايي را معادل جعل سند، فريب مردم و فساد در جامعه مي‌خوانند. اصولگراها نبايد با سكوت خود به جامعه اعلام كنند اصولگرايي يعني جعل، دروغ و فساد. تصور مي‌كنم كه طرفداران اصولگراها نيز معتقدند كه آقاي كردان بايد هر چه سريع‌تر عزل و بلكه محاكمه شود. در هر حال وزارت كشور جاي جاعلان نيست.»

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در ادامه خاطر نشان كرد:«علاوه بر آقاي كردان آقاي «رحيمي» معاون پارلماني آقاي احمدي‌‌نژاد هم متهم است كه پروژه مشتركي با آقاي كردان طي كرده است. بنابراين بايد هر چه سريع‌تر در مورد مدرك تحصيلي خود توضيح دهد و آقاي «جهرمي» وزير كار نيز لازم است دو نكته را توضيح دهد: يكي اين‌كه ايشان مدارك ليسانس،‌ فوق‌ ليسانس و دكتراي خود را در چه سال‌هايي و چگونه اخذ كرده است. دوم اين‌كه چرا حكم استانداري وي در فارس به نام «علينقي جهرمي» صادر شد اما امروز او به نام «دكترسيدمحمد جهرمي» سمت وزارت كار را اشغال كرده است. او ‌بايد توضيح دهد در چه سالي و چگونه «سيد» شده است؟ تاج‌زاده خطاب به آقاي «رسايي» و ديگر كفن‌پوشاني كه امروز به مجلس هشتم راه  يافته‌اند اعلام كرد جامعه ما حركات و رفتار آن‌ها را رصد مي‌كند و مي‌داند كفن‌پوشاني كه امروز در مجلس وام يكصدميليون توماني دريافت مي‌كنند كه هفتاد ميليون آن بلاعوض است و تازه اين را براي يك زندگي حداقلي لازم مي‌دانند اگر فكري براي كردان و همكارانش نكنند كفن‌پوشان نيز متهم خواهند شد كه در اين جرم شريك هستند.»

عضو شوراي مركزي مجاهدين انقلاب در خاتمه گفت دولت نهم در حالي به بازنشسته كردن اساتيد ممتاز دانشگاهي اقدام مي‌كند كه امثال آقاي كردان به عنوان استاد دانشگاه جاي آنها را پر كرده‌اند. اين مساله نيز باعث تأسف است.

 

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
 

دولت تکلیف کردان را مشخص کند

 

 یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشین دولت اصلاحات عنوان کرد که مجلس اگر اطلاعات تازه‌ای دارد می‌تواند درباره استیضاح کردان اقدام کند اما اکنون تکلیف دولت است که در مورد این وزیر خود تصمیم بگیرد.

مسعود پزشکیان با اشاره به موضع اخیر یکی از سایت‌های رسمی منتسب به دولت در دفاع از جعلی بودن مدرک وزیر کشور و اعتراض به منتقدان این اتفاق، اظهار کرد: «این که یک خبرگزاری بگوید چنین اتفاقی قبلا هم افتاده و بعضی مدیران در دولت گذشته هم مدارک غیرواقعی داشته‌اند، توجیه کردن اتفاق زشتی است که به هر حال در هر زمانی ناپسند و غیرقابل پذیرش است».

وی به آفتاب گفت: «اگر یک عملی غلط محسوب می‌شود، همیشه غلط است پس نباید توجیه کرد که این کار غلط، قبلا هم رخ داده است بلکه تفاوت ندارد و اگر کسی به آن عمل اعتراض نکرد یعنی آن مسأله از دید او قابل قبول است».

وزیر سابق بهداشت و درمان تصریح کرد: «کردان جعلی بودن مدرک را پذیرفته و اعلام کرده است. این موضوع برای مردم هم قابل پذیرش و مقبول نیست که یک مسوول کشور مدرک جعلی داشته باشد و بیاید آن را به مجلس بدهد و پس از خروج از مجلس متوجه این شود که مدارکش جعلی بوده است».

وی تأکید کرد: «‌باید قضاوت در این موضوع را به اصطلاح بر عهده نظر اجتماعی سپرد و مردم و افراد خارج از این عرصه در جامعه می‌توانند عمق ماجرا را درک کنند. این که یک فرد با چنین جایگاهی دارای چنین مشکلی باشد موضوع ساده‌ای نیست».

پزشکیان با بیان اینکه بر اساس اعتقادات شرعی، یک مسلمان نباید حرف غیرواقعی بزند و بر آن حرف اصرار کند، متذکر شد: «آنچه امروز اتفاق افتاده و ناراحت‌کننده است این بوده که به مجلس شورای اسلامی اطلاعات غلط ارائه شده است».

به گفته‌ وی این روند همچنان که طی مدت اخیر جلو رفته است، در انتخابات و غیرانتخابات هم راه خود را طی خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اینکه معمولا عده‌ای در مجلس به دنبال جمع‌آوری امضاء درباره مسائل مختلف هستند نسبت به موفقیت نمایندگان در پیگیری مسأله استیضاح یا تصمیم‌گیری درباره پرونده مدارک وزیر کشور ابراز تردید کرد.

وی گفت: «بنده موافق نیستم که هنوز دو ماه از تأیید صلاحیت یک وزیر نگذشته او را مجددا رد صلاحیت کنیم. اگر مجلس حرف تازه و اطلاعات جدیدی پیدا کرده می‌تواند حرف تازه‌ای درباره استیضاح داشته باشد اما در غیراین صورت باید دقت شود که این اطلاعات همان زمان هم وجود داشت و نمایندگان به این وزیر رأی دادند».

پزشکیان تأکید کرد که اینک دولت باید تصمیم‌گیری نماید که آیا فردی با این مشخصات را به عنوان وزیر می‌خواهد یا نه؟

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
 

فقط یالان !

 

شاید شنیده اید که ام الفساد گناهان و معصیت ها چیزی جز دروغ نیست. ریشه همه بد بختی ها حتی ریشه فقر و فلاکت به واقع همان دروغ است. آمار جدایی و طلاق در این سرزمین زمین رو به فزونی است، اگر با نگاهی واقع بینانه به بررسی آن بپردازیم رمز این مصیبت اجتماعی را در دروغ خواهیم یافت. دروغ گفتن در اینجا به راحتی آب خوردن است. می گویند "الناس علی ملوک دینهم" به گوشه ای کوچکی از آن توجه فرمایید و سپس بعد دیگر آن را در همین ارومیه خودمان و در ارتباط با پروژه جاده شهید کلانتری به قلم سعید پورحیدر بخوانید.

 

روح الله حسينيان: "از ايشان سوال کرديم که آيا شما از اين رساله دفاع هم کرديد که ايشان فرمودند نه دفاع نکردم…. ‏ايشان صبح همان روز هم در جلسه‌اي گفته بودند که من از رساله دفاع کردم و وقتي از ايشان پرسيده بودند که شما که ‏انگليسي نمي‌دانيد چگونه دفاع کرديد ايشان فرمودند که مترجم گرفتم…. از ايشان پرسيديم که شما در جلسه صبح گفتيد ‏دفاع کردم، چه طور الان مي‌گوييد دفاع نکردم که رسما فرمودند خلاف گفتم. از او سئوالاتي کردند که چرا دروغ ‏گفتيد، فرمودند که اشتباه کردم..."

‏۴‏‎- ‎‏اما بخش مهم نامه کردان در مورد عدم پاسخگويي وي به مدارک پايه اي او است. در حالي وي مدعي داشتن دکترا ‏شده که براساس سيستم آموزشي در تمام دنيا، فرد بعد از ليسانس و فوق ليسانس، مي تواند مدرک دکترا اخذ کند. در ‏همان جلسه حاشيه راي اعتماد به کردان از وي پرسيده شد "شما که دکترا داريد، مدرک ليسانس و فوق ليسانس خود را ‏از کجا گرفته ايد؟"، کردان هم گفت دو مدرک از دانشگاه آزاد گرفته است.با اين حال عبدالله جاسبي، رييس دانشگاه ‏آزاد در مورد مدرک کردان در دانشگاه آزاد چندي پيش به صراحت گفت:"خوشبختانه کردان از دانشگاه آزاد اسلامي ‏هيچ گونه مدرک رسمي دريافت نکرده و هر چه پشت تريبون گفته شده دروغ است."

 

سعید پورحیدر: - محمود احمدی نژاد در جمع مردم ارومیه: مردم ارومیه در فروردین 86 از روی پل میانگذر دریاچه ارومیه عبور خواهند کرد.
شهریور 1385، رسانه ها

- محمدرضا طلایی، مشاور وزیر سابق راه و ترابری: پروژه میانگذر دریاچه ارومیه سال آینده افتتاح می شود
 روزنامه اعتماد 18/9/85

- رحیم قربانی، استاندار آذربایجان غربی: باند اول میانگذر دریاچه ارومیه تا پایان شهریور ماه و کل طرح تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد.
خبرگزاری مهر 23/4/86

- عباسپور نماینده ارومیه در مجلس هفتم: پل میانگذر دریاچه ارومیه بهمن ماه افتتاح می شود.
روزنامه مردمسالاری 24/5/86

- استاندار آذربایجان غربی: قرار است یک مرحله از طرح میانگذر تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد.
خبرگزاری مهر 24/7/86

- مدیر اجرای طرح میانگذر دریاچه ارومیه: یک باند میانگذر امسال به بهره برداری می رسد.
خبرگزاری مهر 20/9/86

- مدیر اجرای طرح میانگذر دریاچه ارومیه: بهره برداری کامل از پروژه میانگذر تا پایان سال 87 مقدور می شود.
خبرگزاری مهر 9/11/86

- رحمتی، مدیر سابق راه و ترابری: میانگذر دریاچه ارومیه در دهه فجر افتتاح می شود.
خبرگزاری میراث فرهنگی 17/11/86

- استاندار آذربایجان غربی: عبور از یک باند پل میانگذر نیمه اول سال آینده محقق می شود.
خبرگزاری مهر 20/12/86

- ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس هشتم: یک باند از جاده میانگذر دریاچه ارومیه شهریور ماه به بهره برداری می رسد. خبرگزاری ایسنا 9/4/87

- جواد توکلی، مجری طرح میانگذر دریاچه ارومیه و مشاور وزیر راه و ترابری: میانگذر دریاچه ارومیه در هفته دولت افتتاح می شود- خبرگزاری مهر 18/4/87

- جواد توکلی، مجری طرح میانگذر دریاچه ارومیه: افتتاح باند اول میانگذر تا پایان شهریور.
خبرگزاری مهر 21/4/87

- بهبهانی، وزیر راه و ترابری: دولت نهم اتمام پروژه میانگذر را برای دولت بعدی نمی گذارد و تا عید فطر یک باند میانگذر دریاچه ارومیه افتتاح می شود.
خبرگزاری فارس 28/5/87

جواد توکلی، مجری طرح میانگذر دریاچه ارومیه: پروژه میانگذر دریاچه ارومیه تا هفت ماه آینده افتتاح می شود.
شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی 8/6/87

- جواد توکلی، مجری طرح میانگذر دریاچه ارومیه: باند اول میانگذر تا عید فطر و دو باند آن تا پایان سالجاری افتتاح می شود.
روزنامه ابتکار 27/6/87

- کردان، وزیر کشور: باند اول میانگذر دریاچه ارومیه تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.
خبرگزاری مهر 30/60/87

- مدیر روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور: باند اول میانگذر دریاچه ارومیه اواخر آبانماه افتتاح می شود- ایسکا نیوز 3/7/87

- جواد توکلی، مجری طرح میانگذر دریاچه ارومیه: قول وزیر راه را برای اتمام پروژه تا عید فطر عملی می کنی.
 شبکه خبری برنا 6/7/87

وزیر راه در پاسخ به سوال قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس: پل میانگذر دریاچه ارومیه تا آخر آذرماه افتتاح می شود. خبرگزاری ایلنا 7/7/87

-...

اینها نمونه هایی از وعده و وعیدهای برخی مسوولین کشور در ارتباط با پروژه میانگذر دریاچه ارومیه است. وعده هایی که تاکنون هیچکدام از آنها عملی نشده است و بنا به گفته دست اندرکاران ساخت این پروژه نیز بعید به نظر می رسد که وعده های مربوط به افتتاح پل میانگذر دریاچه ارومیه تا پایان امسال نیز محقق شود.از فردای روزی که در دولت خاتمی احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه در ردیف پروژه های ملی تصویب شد، هر روز وعده های مشابهی از سوی مسوولین مختلف داده شد و در دولت نهم این وعده و وعیدها به اوج خود رسید به طوری که در کنار ده ها اعلام زمان برای بهره برداری از این پروژه در کمتر از دو ماه، دو وزیر راه و ترابری و کشور نیز دو تاریخ متفاوت از یکدیگر برای زمان افتتاح این پروژه ملی اعلام کردند.

گر چه مردم ارومیه به وعده هایی از این دست درباره پلی که رفته رفته افتتاح آن در حال تبدیل شده به یک آرزو برایشان شده است عادت دارند اما اینگونه وعده و اظهارات مسوولین نشان دهنده نهایت بی برنامگی در احداث و بهره برداری از یک پروژه ملی است که قاعدتا می بایست از اولین روز آغاز احداث این پروژه زمانبندی مشخصی برای اتمام آن نیز اعلام می شد.

چگونه است که برای احداث یک سینما، هتل، مجتمع های تجاری و اداری و پروژه هایی از این دست، از اولین روز کلنگ زنی تابلو شمارش معکوس زمانبندی که نشان دهنده تعداد روزهای باقیمانده برای افتتاح پروژه است نصب می شود اما در پروژه ای ملی با این درجه اهمیت زمانبندی مشخصی برای اتمام آن در نظر گرفته نشده است؟

اساساً چرا مسوولینی که هر از چند گاهی برای بازدید از این پروژه به ارومیه سفر می کنند وعده هایی که خود بهتر از هر کس دیگر به عملی نشدن آن واقفند به مردمی که یکی از آرزوهایشان عبور از روی پل میانگذر دریاچه ارومیه است می دهند؟ و چرا پس از آنکه تاریخ مصرف وعده هایشان گذشت حاضر به عذرخواهی از مردم نیستند؟

... و البته این تنها یکی از مصداق های سرکار گذاشتن مردم توسط مسوولان است!

 

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
  عید عاشقان مبارک

 

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
 

در ضیافت بازتاب

 

علی کردان سیاستمدار زیرک و باهوشی است، شک نکنید که او آداب سیاست را خوب بلد است و اگر اولین اقدامش در پشت صحنه، راه اندازی پایگاه خبری اطلاع رسانی برای دفاع از سیاست های سیاسی ترین وزارتخانه ایران است، نشان از هوش و فراست آقای وزیر دارد. آنهم نامی هم نام سایت توقیف شده بازتاب که اینک با اینکه تابناک گشته اما نامش هم چنان در اذهان مخاطبان، بازتابی نیکو یافته و معاون سابق امور اداری و مالی سازمان صدا و سیما بازتاب مانده در موزه توقیفی ها را به اصطلاح امروزی ها هوشمندانه آنلاینش نامیده..

بگذریم که الغرض هدف این گفتار علاقه این پایگاه خبری به استاندار آذربایجان غربی بوده که چندی پیش در مورد عملکردش طرح نظرسنجی به پا کرده و با اعلان نتایجش عملکرد آقای قربانی را در پهنای اینترنت زیرسوال برده و دیروز نیز در جهتی مخالف نام ایشان را سکاندار ساختمان میرعماد یعنی استانداری تهران نامیده..

نام دانشجو که به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور مطرح گشته بی شک می بایست جانشین اش  نیز به طبع معلوم می گشت ابتدا نام محمد کاظم معمارزاده استاندار تازه مستعفی آذربایجان شرقی به میان آمد ولی ستاره بختش روشن نگشته افول یافت اما نام رحیم قربانی جدی تر از نام معمارزاده به میان آمد هر چند باید به رسم تجربه تا حکم عزل و انتصاب کسی در این دولت تا رسما صادر نگشته هرگونه اظهار نظر  قطعی را خطا دانست اما باید ماند و دید خبر پایگاه اطلاع رسانی منتسب به آقای وزیر تا چه حد صحت دارد..

اما از این سو خبر رفتن قربانی به استانداری تهران ،نام جانشینان وی در استان نیز ورد زبان هاست و نام های رنگارنگی به گوش می رسد. بی شک تاثیرگذارترین فردی که نام استاندار بعدی را (در صورت تغییر) میداند و در تعیین او نقش مهمی را ایفا خواهد نمود کسی جز جواد جهانگیرزاده نیست..

 

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
 

عملکرد دولت نهم " رتبه آخر تورم در منطقه"

دکتر حسن روحانی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی شامگاه چهارشنبه طی سخنانی در جمع تعدادی از دبیران کل و نمایندگان احزاب کشور با ارایه گزارشی مستند و کارشناسی از عملکرد اقتصادی دولت در سه سال گذشته، انتقادات صریحی را مطرح کرد و از دولت نهم خواست به جای «تکرار شعار» به دنبال بهبود فضای کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری باشد.

به گزارش آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی با تاکید بر این ‌که وجود اعتماد متقابل بین دولت و مردم امری ضروری است، افزود: «البته پیش‌نیاز ایجاد اعتماد در مردم، «مشارکت» آنان در تعیین سرنوشتشان در همه ابعاد است، چرا که وقتی افراد در امور مشارکت نداشته باشند و جمع محدودی بخواهند خود به‌تنهایی تصمیم بگیرند، حتی اگر تصمیماتشان درست هم باشد، چون بقیه مردم، مسئولان، نخبگان و صاحب‌نظران در این فرایند حضوری نداشته، اظهارنظری نکرده‌ و با آن‌ها مشورتی نشده است، طبیعتاً موجب بی‌اعتمادی می‌شود و شک و تردیدهائی در ذهن‌ها به وجود می‌آورد».

روحانی ادامه داد: «در این شرایط طبیعتاً مردم پس از هر تصمیم و اقدام دولت خواهند پرسید که این کارها و این بحث‌ها برای چیست؟ آیا این قدم‌ها به نفع ماست؟ بنابراین اگر رابطه درست، همبستگی، پیوستگی و اعتماد بین مردم یک جامعه و کارگزارانی که در واقع منتخبین و نمایندگان مردم هستند، وجود نداشته باشد، همواره کارها گره خورده و به نتیجه و ثمر مطلوب نخواهند رسید».

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری که فرمود‌ه‌اند در ایامی که به تدریج به سمت فضای انتخاباتی می‌رویم، نقد و انتقاد طبیعی است، گفت: «اساساً افرادی که به صحنه انتخابات می‌آیند، بدون نقد نمی‌توانند کار سیاسی کنند. چرا که اگر دیگر کاندیداها، نقد و اشکالی نداشتند به صحنه نمی‌آمدند؟ بنابراین طبیعی است که نقد کنند. منتهی ایشان فرمودند نقد منطقی، دلسوزانه و منصفانه باشد،‌ و تخریبی نباشد، این سخن کاملاً درستی است و موضوعی است که ایشان همواره بر آن تاکید داشته‌اند و مورد تاکید همه مردم است».

وی در تبیین نقد و تخریب و وجه ممیزه آن‌ها از یکدیگر اظهار داشت: «به لحاظ سیاسی و اجتماعی،‌ نقدی که ساختارشکن باشد آن نقد تخریب است، اما اگر نقد کننده ساختارها را قبول دارد و به دنبال اصلاح استراتژی‌ها یا تاکتیک‌ها است و مخصوصاً اگر با منطق و استدلال همراه باشد، آن نقد را باید از روی دلسوزی دانست. بی‌تردید بیان مطالب ناصحیح و خدای ناکرده تهمت یا دامن‌زدن به شایعات بی‌اساس تخریب است. مقامات دولتی هم باید آموزش ببینند در برابر انتقاد دلسوزانه به تخریب و اتهام واهی متوسل نشوند. مخاطب مقام معظم رهبری همه هستند، بویژه دولت که دارای امکانات وسیع تبلیغی، مالی و سیاسی است که دیگران حتی یک‌هزارم آن را هم ندارند».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در فضای انتخابات، مسئله مهم‌تری وجود دارد که امیدواریم به آنجا کشیده نشویم و آن این است که در این فضا، گاهی تنها سخن،‌ شعار و بحث در فضای انتخاباتی مطرح می‌شود؛ اما گاهی ‌است که «عمل، برنامه و فعالیت»، «‌انتخاباتی» می‌شود، که این بسیار خطرناک است.

روحانی افزود: این بدان معنا است که مقاماتی که قدرت کشور در اختیار آن‌ها است می‌توانند از این جایگاه مقرراتی وضع کنند و مصوبه‌ای به تصویب برسانند که اگر خدای ناکرده فضای انتخابات در اعمال و رفتار کارگزاران تاثیر بگذارد یعنی فعالیت اجرایی و تصمیمات، انتخاباتی بشود، آن وقت تکلیف چیست؟

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران تصریح کرد: «اگر خدای ناکرده، یک وقت دولتی بخواهد در فضای انتخاباتی عمل کند، آنگاه کار بسیار سخت خواهد بود. البته این آفت فقط برای دستگاه اجرایی نیست. اگر خدای ناکرده مجلس هم، در آستانه انتخابات بخواهد قوانینی برای جلب افکار عمومی وضع کند، این هم بسیار خطرآفرین خواهد بود چرا که آنگاه مصالح واقعی مردم مدنظر نیست و صرفاً پیروزی در انتخابات هدف می‌شود».

روحانی افزود: یک وقت، رفتار انتخاباتی تنها در حد شعار است و‌ کاندیدایی در سخنرانی شعارهایی را مطرح می‌کند و این فی‌نفسه خیلی مهم نیست، چرا که در حد سخن است، کسی حرفی می‌زند و به قول مقام معظم رهبری، طرف مقابل هم پاسخ آن را می‌دهد. اما اگر برنامه، مصوبات و عمل انتخاباتی شد، چه باید کرد؟

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در این شرایط شبهه‌ای در ذهن عده‌ای از مردم ایجاد شده که این شبهه را خوب است خود دولت برطرف کند، گفت: «آن شبهه این است که عده‌ای از مردم احساس می‌کنند که در این ایام و از این پس، دولت می‌خواهد انتخاباتی عمل کند».

وی ادامه داد: «این شبهه بوجود آمده که در فاصله هشت، نه ماهی که به زمان انتخابات باقی مانده است، از این پس هر مساله‌ای که توسط دولت مطرح می‌شود، بویژه مسائل مهم اقتصادی و یا هر مصوبه‌ و هر اقدام اجرایی که صورت می‌گیرد، عمدتاً برای انتخابات است. اگر این شبهه تسری پیدا کند، آثار بدی خواهد گذاشت. این مساله باعث می‌شود که اگر عدم اعتماد وجود دارد بیشتر شود و اگر عدم اعتماد وجود نداشته، به وجود آید».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی شعارهای مطرح شده توسط دولت نهم که مرتب هم تکرار می‌شود، اظهار داشت: «باید ببینیم که این شعارها، چقدر به مقام عمل نزدیک شده‌اند. مثلاً در حوزه مسائل داخلی دولت شعار «عدالت» را مطرح کرده ‌و گفته ‌است که می‌خواهد نابرابری توزیعی را در عرصه اقتصاد از بین ببرد، رفاه ایجاد کند، نفت را به سفره‌های مردم بیاورد، مشکلات معیشتی را کم کند،‌ تورم را یک رقمی کنم، بیکاری را یک رقمی کنم و از این دست شعارها داده است».

وی افزود: «این شعارها برای مردم امیدبخش بود، در جامعه ما یک اکثریت بزرگی از مردم، از فقر و همه مردم از نابرابری و از فساد رنج می‌برند. آنچه که در همین اواخر آمار بانک مرکزی نشان داد این بود که جمعیت زیر خط فقر ما حدود 14 میلیون نفر است، یعنی آمار جمعیت زیر خط فقر ما پایین نیامده، بلکه بیشتر هم شده است».

روحانی ادامه داد: «البته رقم 14 میلیون، جمعیت بالایی است، بنابراین درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم از فقر رنج می‌برند، عده‌ای هم فقیر نیستند، زندگی‌شان متوسط است ولی واقعاً از «نابرابری‌ها» و از «رانت‌های مختلف» رنج می‌برند و از فساد در بخش‌های مختلف ناراحتند و واقعاً رفع فساد خواست همه مردم است یعنی رفع فقر، فساد و بی‌عدالتی خواست همه مردم است».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: «دولت اعلام کرده‌است که شعارش عدالت است، ‌بر این مبنا مردم امید بسته‌اند که این امر محقق شود، ضمن آن‌که باید توجه داشت که عدالت شعار اسلام، به ویژه شیعه است. یکی از امیدهای اصلی مردم با ظهور امام زمان(عج) هم چیزی جز این نیست،‌ می‌فرمایدکه "یملأ الله الارض، قسطاً و عدلا، بعد ما ملأت ظلماً و جورا". همه امید این است که ایشان عدل را برقرار کند،‌ یعنی تا به‌این اندازه این مسئله برای ما مهم است و اساساً ما پایان خوش تاریخ را زندگانی عادلانه بشر می‌دانیم مسئله عدالت خیلی مهم است،‌ اصلاً امیرالمومنین که همه مسلمانها و حتی تعدادی از غیرمسلمانها مرید آن حضرت هستند، به ویژه که ایشان فخر و افتخار ما است، یک ویژگی بسیار مهم ایشان که همه را جذب کرده،‌ عدالت ایشان است. که حاضر نیستند حتی نسبت به قاتل خودشان هم از این عدالت فاصله بگیرند. فرمود: "ضربةً بالضربةً " او یک ضربت بیشتر نزده، شما هم یک ضربه بیشتر به او نزنید،‌ این خیلی مهم است».

وی با بیان این‌که عدالت که شعار دولت بوده، اما باید ببینیم که در مقام عمل چقدر به آن رسیده‌ایم؟ اظهار داشت: «آیا ما واقعاً به عدالت رسیده‌ایم؟ اگر رسیده‌ایم که فبها المراد؛ این خیلی عالی است اما اگر نرسیده‌ایم، که همه آمار و ارقام می‌گوید که نرسیده‌ایم، خوب است خود دولت بررسی کند و ببیند چرا و به چه دلیل به آن نرسیده‌است».

روحانی با طرح این سوال که حال معیارمان برای حصول عدالت توزیعی چیست؟ چطور می‌توانیم بگوئیم که عدالت وجود دارد؟ گفت: «شاخص‌هایی همچون ضریب جینی و نسبت درآمد و یا مصرف دهک‌های فقیر و غنی که این شاخص‌ها، نشانگر چگونگی عدالت توزیعی در جامعه هستند».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، یکی از شاخص‌هایی که برای میزان تحقق عدالت توزیعی مورد توجه و سنجش قرار می‌گیرد «قدرت خرید» دانست و گفت: «شاخص قدرت خرید، چگونگی تامین آحاد مردم را برای پاسخگویی به سطوح مختلف نیاز آنها مشخص می‌کند. قدرت خرید همواره تابع غیرمستقیم و معکوسی است از تورم است، به طوری که با افزایش تورم در صورت ثابت بودن درآمد، قدرت خرید کاهش می‌یابد».

وی افزود: «به طور نمونه وقتی در 12 ماهه گذشته بنا به اعلام رسمی بانک مرکزی تورم بیش از 23 درصد رشد می‌کند و یا نرخ تورم در مردادماه سال 87 نسبت به مرداد سال 86، به میزان 27 درصد رشد داشته است به این معنی است که قدرت خرید افراد و اقشار مختلف با درآمد ثابت مثل کارگران وکارمندان به اندازه 23 در دوازده ماهه گذشته و 27 درصد در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته کاهش داشته است».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: «حال اگر دولت عدالت‌خواه در نظر داشته باشد قدرت خرید این اقشار را حفظ کند، باید حداقل به اندازه نرخ تورم میزان دستمزدها و حقوق را افزایش دهد در غیر این صورت قدرت خرید کارگران و کارمندان و همه آنهائی که درآمد آنها تقریباً ثابت است، تضعیف خواهد شد».

وی خاطرنشان کرد: «بنابراین در چنین شرایطی وقتی دولت رسماً اعلام کند که بین 7 تا 11 درصد حقوق‌ها را افزایش خواهد داد، در کنار اعلام رسمی تورم 23 درصدی که رسماً اعلام کرده، معنایش این است که 12 تا 16 درصد قدرت خرید کارکنان خود را کاهش داده است».

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: «وقتی در همین شرایط در سال گذشته کسانی که ارزش سرمایه و ثروت آنها به هر دلیل بیش از 23 درصد افزایش یافته باشد، مثل کسانی که صاحب املاک و ساختمان و زمین بودند و بدون اینکه تلاش خاصی برای افزایش ارزش آنها کرده باشند ارزش افزوده قیمت املاک، ساختمان و زمین آنها باعث افزایش قدرت خرید آنها شده است».

روحانی ادامه داد: «آنچه واقعیت دارد این است که در سال گذشته به دلیل تفاوت در قدرت خرید اقشار مختلف جامعه، عده‌ای به قدرت خرید آنها اضافه شده و برای عده‌ای قدرت خرید کاهش یافته یعنی فاصله طبقاتی افزایش یافته،‌ البته شاخص‌های کمی هم نشان از تعمیق این شکاف را دارد،‌ هر چند که قصد و نیت دولت عدالت باشد ولی نتیجه عمل و رفتار دولت بی‌عدالتی است».

وی با طرح این سوال که علت این بی‌عدالتی، تورم، افزایش فاصله طبقاتی و تضعیف قدرت خرید،‌ چه بوده است؟ اظهار داشت: می‌گویند دلیل افزایش رشد تورم در کشور افزایش تورم جهانی بوده (یعنی برای این مشکل هم باید ریشه آن را در خارج از کشور جستجو کنیم) قبول می‌کنیم که تورم جهانی سهمی در تورم ایران داشته است اما چقدر؟ اساسا تورم در کشورهای دیگر در یکسال گذشته چقدر رشد داشته؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: «آنچه آمارهای رسمی نشان می‌دهند در سه سال گذشته یعنی 84 و 85 و 86 قیمت کالاهای وارداتی به ترتیب 6/6 درصد، 1/10 درصد، و 3/13 درصد هر سال نسبت به سال قبل افزایش داشته که با توجه به سهم 5/22 درصدی کالاهای وارداتی در GDP سهم تورم وارداتی به طور نمونه برای سال 1385 در کل تورم ایران چیزی در حد 6/18 درصد بوده و برای سال 1386 این سهم اگر هم در حد 20 درصد فرض شود نتیجه‌گیری می‌شود که 80 درصد از این تورم ناشی از سیاست‌ها و رفتارهای اقتصادی در داخل بوده. پس باید ریشه‌یابی کنیم که چرا در کنار تورم جهانی، تورم داخلی هم رشد یافته است»؟

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: «نه تنها نظریه‌های مختلف اقتصادی حاکی از رابطه مستقیم رشد نقدینگی و رشد تورم است بلکه مدل‌های کمی و ریاضی برپایه مطالعه عملکرد اقتصاد ایران نیز نشانگر رابطه مستقیم این دو متغیر با یکدیگر است، بنابراین اگر تورم 23 درصد است، یعنی حدود 5 درصد مربوط به تورم جهانی است ولی 18 درصد آن مربوط به داخل است».

وی یادآور شد: «متاسفانه ایران از نظر نرخ تورم در بین 23 کشور منطقه در رتبه 23 قرار دارد. کشورهای دیگر با آگاهی از این امر روشن که برای افزایش رشد اقتصادی، باید رشد سرمایه‌گذاری را ایجاد کرد، نه ‌آن‌که برای ایجاد رشد سرمایه‌گذاری، حجم پول را افزایش داد بلکه از طریق هدایت حجم پول موجود به سمت سرمایه‌گذاری اقدام نمود و برای این کار باید فضای کسب و کار را بهبود بخشید، توانسته‌اند موفقیت‌هایی را بدست آورند».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «متاسفانه در چند سال گذشته به جای بهبود فضای کسب و کار در ایران شاهد بودیم که با اتخاذ سیاستهای نسنجیده،‌ فضای کسب و کار کشور نه تنها بهبود نیافت، بلکه نامناسب‌تر شد. به طوری که بر اساس آمارهای رسمی، رتبه ایران در موضوع کسب و کار در بین کشورهای دیگر از رتبه 131 در سال 2007 به 135 در سال 2008 عقب‌تر رفته‌است».

وی افزود: «به دلیل نامناسب بودن فضای کسب و کار،‌ سرمایه‌گذاری لازم در کشور انجام نشده،‌ به طوری که بر پایه آمارهای رسمی به جای رشد 2/12 سرمایه‌گذاری سالانه که در برنامه چهارم پیش‌بینی شده بود رشد سرمایه‌گذاری در سال 1386 فقط 6 درصد بود! یعنی حتی کم‌تر از رشد اقتصادی»!

روحانی تصریح کرد: «در شرایطی که اقتصاد با حجم قابل توجه 68 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در آغاز سال 84 مواجه بود در سایه انبساط پولی و مالی نامتناسب و عدم توجه به مسائل ابتدائی اقتصادی و برخلاف توصیه‌های مکرر اقتصاددانان و تعدادی از نمایندگان محترم مجلس هفتم نقدینگی با رشدهای 4/39 در سال 85 و 7/27 درصد در سال 86 حجم نقدینگی در سال 1387 را به 168 هزار میلیارد تومان افزایش داد، یعنی نزدیک به 5/2 برابر فقط طی سه سال»!

وی ادامه داد: «بر اساس گزارشهای رسمی بانک مرکزی این افزایش نقدینگی و حجم پول، عمدتاً ناشی از افزایش پایه پولی و به دلیل افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده که بنا به گزارش رسمی بانک مرکزی با رشد 30 درصد بیشترین سهم را از بسط پایه پولی داشته است واین پدیده به دلیل برداشت از حساب ذخیره ارزی بیش از ظرفیت‌ اقتصادی کشور شکل گرفت».

روحانی خاطرنشان کرد: «آمارهای رسمی نشان می‌دهد که متاسفانه طی سال‌های 84، 85 و 86 به ترتیب 8/11 میلیارد دلار، 8/17 میلیارد دلار و 8/16 میلیارد دلار جمعاً 4/46 میلیارد دلار از طریق متمم‌های بودجه از حساب ذخیره ارزی برداشت شده است».

وی افزود: «برداشت‌های مکرر از ذخیره ارزی که بدون توجه به ظرفیت‌ اقتصادی کشور،‌ اهداف و احکام قانون برنامه چهارم توسعه و حتی برخلاف سیاست‌های کلی برنامه چهارم که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است صورت گرفته نهایتاً موجب افزایش تورم، کاهش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد و افزایش فاصله طبقاتی ودور شدن از اهداف عدالت شده است. هرچند که دولت با انگیزه عدالتخواهی این اقدامات را انجام داده باشد، ولی چون کارشناسی وجود نداشته، شاهد این‌همه نابرابری در مقام عمل هستیم».

نماینده مقام معظم رهبری ادامه داد: «صرف داشتن هدف گسترش عدالت و تکرار شعار عدالت ما را به عدالت نمی‌رساند همانطور که از بهشت صحبت کردن و با دست بهشت را نشان دادن کسی را به بهشت نمی‌رساند باید دید که آیا پاها هم به سمت بهشت حرکت می‌کند»!؟

روحانی افزود: «لذا مشفقانه به دولت پیشنهاد می‌شود به جای در پیش گرفتن سیاستهای پولی و مالی انبساطی و افزایش حجم بیش از پیش نقدینگی و تورم، با بهبود فضای کسب وکار،‌ نقدینگی موجود را به سمت تولید هدایت نماید که امروزه، معیار توانایی دولت در تکرار شعار «توانایی» نیست. بلکه هنر در بهبود فضای کسب و کار وافزایش رشد سرمایه‌گذاری است».

وی تصریح کرد: «امروز ارزیابی توانایی قوه مجریه در چگونگی اجرای مطلوب بندهای الف، ب و ج سیاست‌های کلی اصل 44 قانون انجام می‌شود نه فقط توزیع سهام عدالت! که تجربه نشان داده است،‌ در شرایط کنونی اقتصاد، عدالت با اعمال و افزایش قدرت خرید طبقات کم درآمد شکل می‌گیرد، کاری که با بهبود فضای کسب وکار، رشد سرمایه‌گذاری و تولید و نهایتاً کاهش تورم قابل تحقق خواهد بود».

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
 

هیچ ترسی از تهدیدات ندارم

 

متن کامل:بيش‌تر دوستان به روزه‌ي سياسي و سکوت من اشاره کردند. البته واقعن اين طور نبوده، جايي که ضروريتي ‏پيش آمده يا حس کردم که لازم است حرفي گفته شود، گفته‌ام، اما خب هميشه آدم کم حرفي بوده ام. من اعتقاد ندارم ‏که شخصيت‌ها براي آنکه مطرح شوند، مستمر حرف تکراري بزنند، شهوت کلام که ندارم! اما اين که مي‌گوييد، ‏روزه‌ي سياسي و يا سکوت، کلن کم‌تر حرف زدن من خيلي هم متوجه خود رژيم و حاکميت نيست، اين واقعيت ‏است که اگر من حرف بزنم، دوستان خودمان شايد بيش‌تر ناراحت شوند. پيش‌ترها رقيب يک دسته‌بندي اعتدالي و ‏افراطي ساخته بود، اکنون متاسفانه برخي دوستان اصلاح‌طلب حتا اعتدالي نيستند و تفريطي شده اند. در خيلي از ‏مسايل من فکر مي‌کنم که مي‌شود گامي بيش‌تر برداريم، اما تا حرف بزنيم مي‌گويند که افراطي و تندور هستيد و ‏کار ما هم خراب مي‌کنيد و خط اعتدال را به هم مي‌ريزيد. ما که مي‌دانيم از اين تفريط‌ها به هيچ جا نمي‌رسند، اما ‏چرا حرف بزنيم که گناهش بيفتد گردن‌مان. اين است که خيلي وقت‌ها آدم به اين نتيجه مي‌رسد که چرا مزاحم کار ‏دوستان شود، بگذار با همين اعتدالي که مي‌گويند بروند جلو، اگر يک گام هم پيش‌تر رفتند، ما خوشحال مي‌شويم.

به نظرم مي‌رسد که اين اختلاف‌ها، دليلش تفاوت اهداف است. يک وقت شما مي‌رويد در يک ديکتاتوري مطلق ‏براي شبه دموکراسي تلاش مي‌کنيد و وقت مي‌گذاريد که من اصلن اين را قبول ندارم. اعتقاد اين است که اگر ‏همه‌ي قدرت و توان خود را هزينه‌ي يک ميليونم درصد دموکراسي واقعي در برخورد با اين ديکتاتوري مطلق ‏بکنيم، ارزش دارد و بايد برويم دنبالش. معتقدم اگر قرار است کاري بشود، بايد رفت دنبال دموکراسي حقيقي. در ‏همه جاي دنيا هم گروه‌هايي هميشه به دنبال شبه دموکراسي رفته‌اند، اما تاريخ سياسي جهان ثابت کرده که شکست ‏خورده‌اند در رسيدن به اهداف‌شان. هر جا اتفاقي هم رخ داده، مثل همين پاکستان يا زميبابوه، همه‌ي توان صرف ‏برقراري حتا يک ميليونم درصد دموکراسي استاندارد در ساخت قدرت مطلق شده و از همان يک ميليونم درصد ‏هم دگرگوني‌ها رخ داده است؛ وگرنه اگر قرار بود در همين پاکستان بروند دنبال گرفتن چند صندلي مجلس، که به ‏جايي بند نبودند. همين تجربه نشان مي‌دهد که اگر واقعن بايستيد سر آرمان‌ها و اصول‌تان، قدرت هر چه قدر هم ‏مطلق و استبدادي باشد، عقب مي‌رود؛ اما خب وقتي شما مرتب از اهداف‌تان عقب‌تر مي‌رويد، اين طرف مقابل ‏است که جلو مي‌آيد و فضاها را يکي پس از ديگري مي‌گيرد‎.

من الان خيلي متاسف مي‌شوم که برخي از دوستان رفته‌اند دنبال يک اصلاحاتي کم‌تر از 12 سال پيش. مگر چه ‏چيزي نهادينه شد در اين سال‌ها؟ چه دستاوردي داشت؟ به نظر مي‌رسد به اتفاق‌هاي روزمره دل خوش كرده‌ايم، ‏آن‌ها [اقتدارگرايان] که کار خودشان را مي‌کنند. اصلن دنبال همين روزمرگي هستند تا سر ما را گرم کنند. البته ‏الان همه به دنبال راه برون رفت مي‌گردند، اما اين راه کدام است؟ خيلي روشن نيست. البته طرفيتش بود و هست ‏که اين بن‌بست را بشکنيم و طرف مقابل را کنار بزنيم، سر جايش بنشانيم. اگر در همان زمان اصلاحات، ‏اصلاح‌طلبان از فرصت به وجود آمده و تمام ظرفيت‌هاي خود بهره مي‌گرفتند امروز به يک بن بست سياسي دچار ‏نمي‌شديم. ظرفيت آن زمان يک واقعيتي بود. اگر بر سر همان برنامه‌هاي اعلام شده‌اش مي‌ماندند و همان‌ها را ‏اجرا مي‌کردند، در برقراري دموکراسي واقعي و جامعه‌ي مدني توفيق مي‌يافتند. وقتي عهدي با مردم مي‌بنديد، ‏ديگر نبايد دچار ترديد شد، اين نمي‌شود که از مردم راي گرفت اما با کس ديگري تعامل کرد. برنامه داد اما براي ‏اجرايش رفت از يکي ديگر اجازه گرفت. واقعن همان زمان، موفق مي‌شدند اگر ايستادگي مي‌کردند. جناح ‏اقتدارگرا تا يک جايي مي‌توانست کارشکني کند. اگر مي‌ايستاديم، کنار مي‌رفتند، اما خب نکردند...

دوستان البته خيلي اشاره كردند به اين كه [به صحنه] بيايم. اما من اگر تاثيرگذار باشم، اگر بشود رفت دنبال ‏اصلاحات ساختاري و بنيادين به صحنه مي‌آيم، وگرنه شهوت رياست كه ندارم. من براي خودم خط قرمز و ‏پاي‌بندي به اصول دموكراسي‌خواهي را قائلم. اعتقاد دارم كه آدم بايد به قولي كه به مردم مي‌دهد، پاي‌بند باشد، سر ‏اصولش ايستادگي كند، هزينه بدهد، حتا برود زندان، اتفاقن لذت‌بخش است كه انسان به خاطر عقيده و انديشه‌اش ‏برود زندان. براي من كه اين طور بوده است. اگر قرار باشد روزي درباره‌ي انتخابات تصميم بگيريم، اين شرايط ‏را دارد. دوستان لطف كردند، حرف‌هايي هم زدند. من ممنون از اين دعوت‌ها و پشتيباني‌ها هستم. گفتند، بحران ‏پيش آمده، رسالت تاريخي داريد. خب بله، دل من هم مي‌سوزد. اساسن انسان نسبت به اوضاع كنون، تهديدها و ‏محدوديت‌هاي جهاني و اين‌همه مشکل اقتصادي، اجتماعي و ضعف‌ها و ناتواني‌هاي موجود، اين نگرش به شدت ‏منفي که نسبت به ايران و ايراني در سطح جهان با وجود پيشينه‌ و تمدن غرورآفرينش به وجود آمده، نگران مي ‏شود. بنابراين اگر فضاي جنبش اصلاحي به‌وجود آيد، همه دلسوزان و خيرخواهان بايد حضور پيدا کنند. من هم ‏نگران آينده‌ي كشورم هستم و اگر احساس وظيفه كنم حتمن فعال مي‌شوم. الان هم اگر جايي ببينم نيازي به حضور ‏من هست، دريغ نمي‌كنم. اگر وظيفه‌ي ملي من حكم كند، حتمن مي‌آيم. اما واقعن الان براي من روشن نيست كه چه ‏موضعي به سود است، چه موضعي به زيان، با توجه به اين اختلاف‌هايي هم كه هست ميان دوستان.

درباره‌ي اين كه برخي هم مي‌گويند اين "تاكتيك تحريم" است، من بگويم كه مهم‌تر از كانديداتوري و شركت در ‏انتخابات براي من تاثيرگذاري است، اين است كه ببينم مي‌شود آنچه كه در نظر داريم را پيش ببريم يا نه. اگر ‏احساس شود تک تک آراي مردم در نتيجه‌ي انتخابات تاثير گذار است، حضور، وظيفه ملي مي‌شود. اما اگر ‏احساس شود كه انتخابات و آراي مردم نمايشي بيش نيست، چرا بايد شرکت کرد؟ مگر شهوت قدرت داريم؟ براي ‏راي خود و شخصيت خود نيز ارزش قائلم. وقتي مي‌آيم که وظيفه‌ي ملي بر من حکم کند و البته شرايط حضور نيز ‏وجود داشته باشد و بتوانم تاثيرگذار باشم. اگر اين‌ها موجود نباشد، تمايلي به شرکت در انتخابات نخواهم داشت. ‏دوستان مي‌توانند هر چيزي خواستند، نامش را بگذارند؛ عدم شرکت، تحريم يا انفعال. انسان بايد به راي خودش ‏احترام بگذارد. اگر حضور يا راي من منتهي به تغيير ساختاري نشود، دليلي به شرکت نمي‌بينم. اين هم حرف ‏درستي نيست كه مي‌شنوم که من ابزاري براي تحريم هستم. دوستان لطف دارند، آمده‌اند و دارند تلاش مي‌كنند تا ‏در انتخابات مشاركت كنيم، البته با تاكيد بر اصول خودمان. خوب ما يك وقتي مي‌آييم، طرف مقابل نمي‌خواهد، ‏نمي‌گذارد، يا اصلن در اين طرف هم راضي نيستند كه ما فعال باشيم. بديهي است كه مي‌رويم كنار، ديگر شركت ‏نمي‌كنيم. اما اين درست نيست كه بگويند، از اول تاكتيك‌تان همين بوده است. ترسي كه نداريم، اگر نخواهيم بياييم، ‏اعلام مي‌كنيم.

دوستان همچنين اشاره كردند به اين كه ممكن است "كات" شويم. اما من ترسي ندارم از اين كه حذف يا كات شوم، ‏اصلن براي اين كه مثلن كات نشوم، نمي‌خواهم فعال شوم. اگر فعاليتي هم باشد، بايد براي اين باشد كه احساس كنم ‏مي‌شود كار كرد و كشور را به جايي رساند. رفت به سمت دموكراسي واقعي. در اين راه هم بالاخره بايد هزينه‌اش ‏را داد. البته پس از زندان كسي تا به امروز با من كاري نداشته، آينده‌اش را نمي‌دانم! اما من هم از كسي نمي‌ترسم ‏كه به خاطر تهديدش فعاليت بكنم يا نكنم. بحث شرايط است. اگر ما بتوانيم به سمت اهداف‌مان برويم خب منطقي ‏است كه بياييم و كار كنيم. اما اگر قرار باشد بازي‌چه‌ي يك "شبه دموكراسي" شويم كه اين معني ندارد.

به همه‌ي دوستان مي‌گويم كه تنها مشكلي كه براي من هيچ اهميتي ندارد، تهديد طرف مقابل است. پيشينه‌ي من هم ‏همين را نشان مي‌دهد‎.

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
 

اختصاصی خرداد ۸۸: عصر دیروز و طی مراسمی در تهران مجلس بزرگداشت والده گرامی جناب آقای مهندس عبدالعلی زاده برگزار گردید. در این مراسم باشکوه اشخاصی چون سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی، میرحسین موسوی، حسن روحانی، محمد هاشمی رفسنجانی، عبدالله نوری ،غلامحسین کرباسچی، بهزاد نبوی، رضا خاتمی و  جمعی از وزیران و مدیران ارشد دولت های سازندگی و اصلاحات و نیز جمع کثیری از نمایندگان ادوار محتلف مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

شایان ذکر است مهندس عبدالعلی زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس سوم، استاندار آذربایجان شرقی در دولت هاشمی رفسنجانی و نیز ۸ سال وزیر مسکن کابینه اصلاح طلب محمد خاتمی بوده است.

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 
   
 
 

سردار به روایت آیت الله

 

آیت الله سید علی اکبر قرشی سینه ای پر از خاطرات تلخ و شیرین و ناگفتنی های فراوانی از حوادث طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب دارد مردم ارومیه و آیت الله رابطه معنوی و عاطفی با یکدیگر دارند آیت الله زندگی و فعالیت علمی و اجتماعی اش در کنار مردم خونگرم ارومیه را بر انواع مسئولیت های کلان کشوری از جمله امامت جمعه شهر تبریز ترجیح داده  ودر طرف مقابل نیز مردم ارومیه به رسم ادب همه گاه او را به عنوان نماینده اول خود در مجلس خبرگان رهبری برگزیدند. هم اکنون سن و سال این سید جلیل القدر رو به کهولت گذاشته اما هنوز راز هاییش هم چنان در سینه مانده است نام دو کس همواره چشمان آیت الله را پر از اشک می کند و بی اختیار به یاد آنها گریه می کند این دو انسان پاک باخته مهدی باکری و زین العابدین عطایی هستند که یکی استاندار و دیگری شهردار محل اقامت زندگی آیت الله بوده اند.. این سید عالیقدر دلی پر امید و در عین حال پر از درد از برخی ناملایمات روزگار دارد..

خاطرات آیت الله از مهدی باکری شنیدنی است می گوید تا آن جایی كه حافظه‌ام اجازه می‌دهد اولین بار سپاه پاسداران در ارومیه توسط شهید باكری تشكیل شد . ایشان رفتند تهران . حكم فرماندهی گرفتند آمدند ارومیه . حتی یك حكم از اولین دادستان انقلاب گرفتند ( كه اسم‌شان خاطرم نیست ) برای بازداشت بعضی از عناصر ، مدتی در سپاه بودند . بعد شهردار ارومیه شدند .
آن زمان من عضو شورای شهر (اول انقلاب) بودم . شهردار را ما معین می‌كردیم . ما به شهردار بودن ایشان رأی دادیم . آن‌طور كه ما می‌دیدیم بیشتر به مردم محروم می‌رسیدند . یك بار خاطرم هست كه این خیابان امام را یك‌شبه از اول تا آخر آسفالت كردند ..

بعد هم شهرداری را رها كردند برگشتند سپاه .
گفتم « آقا مهدی ! آخر چرا شهرداری را رها می‌كنید به جنگ می‌روید ؟ »
گفت « امام فرموده امسال سال قانون‌ست . من هم می‌روم سپاه تا فرموده‌ی امام تحقق پیدا كند . »
مدتی در سپاه بودند . كه باز آمدند مدیر جهاد سازندگی استان شدند .
من هم آن زمان نماینده‌ی امام در جهاد بودم . ایشان شروع كردند با ما كار كردن . آن موقع یك جریانی در جهاد پیش آمد كه شهید محلاتی آمدند شورای مركزی سپاه را عوض كردند و آقای حسین علایی را آوردند فرمانده سپاه كردند .
همین آقای علایی آمد به منزل ما گفت « از شما اجازه می‌خواهیم كه اجازه بدهید آقای باكری بیاید فرمانده عملیات سپاه شود . »
گفتم « ایشان تازه كارهای جهاد را شروع كرده‌اند و خیلی هم موفقند . نمی‌شود كه هر … »
آقای علایی دست برنداشت . متوجه شدیم خود آقای باكری هم مایلند بروند . خلاصه ایشان را از دست من درآوردند . به حق تمام قسمت‌هایی كه آن زمان آزاد شد ، به همت فرماندهی عملیاتی او بود .
بعد هم مسأله‌ی جنگ تحمیلی پیش آمد . كه این مرحوم آماده شدند به خوزستان بروند . بعد از آن باقی عمرشان را در آن‌جا گذراندند . حتی زمانی كه برادرشان حمید شهید شدند و ما این‌جا برای ایشان تشییع جنازه گرفتیم نیامدند . فقط به یك تسلیت اكتفا كردند و ماندند . و چه ماندنی !
خصایص عجیبش را من خودم در هورالعظیم دیدم ، كه چطور از گلوله نمی‌ترسیدند و صاف می‌نشستند و تمام فكر و ذكرشان سلامتی نیروهاشان بود و اهداف تعیین شده‌ی عملیاتی .
یكی از افتخارات اینجانب این‌ست كه خطبه‌ی عقد ایشان را من خوانده‌ام . مراسم در منزل پدر خانم‌شان بود . خودشان منزل نداشتند . آن‌جا هم كاملاً ساده بود . با مهمان كم و پذیرایی خیلی مختصر . ساعت نه یا ده خطبه را خواندیم و ایشان دو سه ساعت بعد رهسپار جبهه شدند .
در جبهه هم كه رفتند همه چیز را به سادگی برگزار می‌كردند . در دزفول به زیارت ایشان رفتیم . دیدیم دستور دادند موتور برق روشن كنند . آقای قاضی پور به من گفتند « مهدی موتور را فقط به خاطر شما روشن كرده تا چادر برق داشته باشد . وگرنه خودش مثل بقیه‌ی بسیجی‌ها شب‌ها زیر نور فانوس می‌نشیند . »
اصرار كردیم اگر موتور برق برای ماست بگذارند ما هم زیر نور فانوس بنشینیم . تا این حرف ما را شنیدند دستور دادند موتور را خاموش كنند .
یك بار هم رفتیم هورالعظیم برای دیدن پلی كه سخت خطرناك بود . پذیرایی گرمی از ما كردند . بعد شنیدیم به آن شخصی كه مرا آورده بود سخت ملامت كرده‌اند كه « چرا سید را آورده‌ای این‌جا ؟ نگفتی خطر دارد ؟ نگفتی ممكن‌ست صدمه بخورد ؟ »
و توبیخش كرده بود كه دیگر از این كارها نكند .
من مدت‌ها با ایشان بودم . حتی در گیلانغرب و حتی در جاهای دیگر .
می‌دیدم كه به امام علاقه دارند . بی‌جهت نبود كه امام بعد از شهادت ایشان گفتند « خداوند به شهید اسلام مرحوم مهدی باكری رحمت عنایت فرمایند . »
با سردار رضایی در مراسم‌شان گفتند « باكری با بدن خودش به دیدار خدا رفت . اگر شهدای دیگر روح‌شان به طرف خدا رفت و بدن‌شان ماند ایشان با جسمش و روحش به دیدار خدا رفت

 

 
 
 |    نوشته شده توسط احمد رضایی
 
 

pctfx3.1

Desert Fix Template

Interactive Multimedia CD Catalogue گروه طراحي چندرسانه اي وبلاگ رسانه گشت و گذار در دنياي رسانه هاي ديجيتال Medium Blog - Digital Media World قالبهاي رايگان سايت و وبلاگ Advanced Persian Blog Templates كارگاه طراحي وب مركز طراحي و توسعه سي دي هاي مولتي مديا

اطلاعات مربوط به كارگاه طراحي قالب: قالب هاي زيباي وبلاگ Template Design Workshop, دانلود قالب هاي وبلاگ Template Design Workshop, جزئيات قالب هاي رايگان Template Design Workshop, جستجوي قالب هاي وبلاگ Template Design Workshop, تماس با كارگاه طراحي قالب Template Design Workshop, درباره كارگاه طراحي قالب

pictofxt Farsi Blog Porteghal Web Hosting

میزبانی میزبان هاست دامین هاستینگ دامنه دومین